Crew Resource Management (CRM)

Crew Resource Management (CRM)

WHY CRM MATTERS?
PREVENTING UNSAFE CONDITIONS CAUSED BY POOR CRM

Seperti yang kita ketahui, penerbangan adalah sebuah lingkungan yang kompleks dan safety merupakan salah satu hal yang krusial. Tindakan yang tidak sesuai dengan sebagaimana harusnya dapat mengakibatkan konsekuensi yang besar. Human error digadang-gadang menjadi penyebab dari sekitar 80% kecelakaan penerbangan.

“CRM is set of skills designed to avoid, detect, and mitigate human error so it can enchance safety”

CRM adalah sebuah pendekatan yang digunakan untuk meningkatkan keselamatan dan efisiensi operasi penerbangan dengan memfokuskan pada 5 prinsip penting, yaitu:

  • Effective communication
  • Situational awareness
  • Right decision making
  • Workload management
  • Adaptive and flexible

Dengan CRM yang baik, kru diharapkan dapat bekerja sama, berkomunikasi dan dapat mengambil sebuah keputusan secara efektif dalam situasi kritis. Dengan begitu, risiko human error dapat diminimalisir dan tentunya dapat meningkatkan keselamatan penerbangan secara keseluruhan.

POOR CAUSE OF CRM
Salah satu cara untuk memahami manfaat CRM adalah dengan melihat faktor-faktor yang menyebabkan buruknya CRM. Penyebab paling umumnya adalah:

Kurangnya knowledge & CRM Training

Komunikasi yang buruk

Fatigue & Stress

Sehingga tidak memahami pentingnya CRM dan
menyebabkan kebingungan, sikap keraguan, tidak
percaya diri, dan manajemen kerja yang buruk.

Tidak menyampaikan informasi dengan jelas, tidak mendengarkan dengan baik & ragu untuk “speak-up” dalam masalah safety

Menghambat komunikasi, kurang fokus dan memengaruhi kemampuandalam bekerja sama.

Penyebab umum lainnya adalah perbedaan culture dan personality masing-masing kru. Beberapa orang pada dasarnya punya karakter yang keras, terlalu percaya, cenderung tidak mau mendengarkan orang lain, kurangnya social skill untuk menciptakan “nice & warm situation”.

Making a Good CRM
Untuk menciptakan CRM yang baik, penting bagi semua kru untuk:

  • Mendapatkan proper CRM training
  • Menciptakan komunikasi yang jelas dan mendorong sikap kolaboratif antar kru. 
  • Mengurangi hierarki yang kaku dan menciptakan lingkungan yang nyaman di tempat kerja.
  • Manajemen fatigue dan stres yang baik melalui istirahat yang cukup, olahraga dan sadar akan kondisi psikologis masingmasing. 
  • Selalu berlatih untuk meningkatkan situational awareness dan decision making.
  • Manajemen beban tugas yang efektif dan memastikan semua semua kru mampu bekerja sama dengan baik.

"Teamwork is built on mutual respect. A Pilot certainly have a safety-critical job, but they cannot perform it effectively without help from the other team members".

 

WHY CRM MATTERS?
PREVENTING UNSAFE CONDITIONS CAUSED BY POOR CRM

As we know, aviation is a complex environment and safety is one of those things crucial. Actions that are inconsistent with as it should be resulting in major consequences. Human error is predicted to occur the cause of about 80% of accidents flight.

“CRM is set of skills designed to avoid, detect, and mitigate human error so it can enchance safety”

CRM is an approach used to improve safety and operational efficiency aviation by focusing on 5 important principles, namely:

  • Effective communication
  • Situational awareness
  • Right decision making
  • Workload management
  • Adaptive and flexible

With good CRM, crews are expected to be able to work together, communicate and make effective decisions in critical situations. That way, the risk of human error can be minimized and of course can improve overall flight safety.

POOR CAUSE OF CRM
To understand the benefits of CRM is to look at the factors that cause poor CRM. The most common causes are:

Lack of knowledge & CRM Training

Poor communication

Fatigue & Stress

So not understanding the importance of CRM can cause confusion, doubt, lack of confidence and poor work management.

Doesn't convey information clearly, doesn't listen well & hesitates to "speak-up" on safety issues

Inhibits communication, lacks focus and affects the ability to work together.

Another common cause is differences in culture and personality of each crew. Some people basically have a hard character, are too trusting, tend not to want to listen to other people, lack social skills to create a "nice & warm situation".

Making a Good CRM
To create a good CRM, it is important for all crew members to:

  • Get proper CRM training
  • Creates clear communication and encourages a collaborative attitude between crew. 
  • Reducing rigid hierarchies and creating a comfortable environment in the workplace.
  • Good management of fatigue and stress through adequate rest, exercise and awareness of one's psychological condition. 
  • Always practice to increase situational awareness and decision making.
  • Effective workload management and ensuring all crews are able to work together well.

"Teamwork is built on mutual respect. A Pilot certainly have a safety-critical job, but they cannot perform it effectively without help from the other team members".

2024-11-05 03:20:55